Idag har vi igjen jobbet med å lage ulike radio innslag! 😀 Siden vi driver med lyd, så er fokuset rettet mot radio, siden dette har mest med media å gjere 🙂

 

Idag såg planen slik ut:

1. Gjør ferdig jingle. Lever som MP3 på its. (Ha en wav eller AIFF i fullformat på maskinen din som backup)
2. Lag en radioreklamefor et valgfritt produkt. Husk idéarbeid!

Lever som MP3 på its. (Ha en wav eller AIFF i fullformat på maskinen din i tillegg)
3. Blogg om det vi gikk gjennom i teori, 1.time, torsdag.
4. Ticket to ride. Det er lov å gå hjem når du er ferdig og har fått godkjent leveringen.

Go langhelg!sun

 

Igår når eg var heime så lagde eg jo begge radio jingle-ne + at eg blogget om teorien 😀 Så det einaste eg hadde å gjere idag da, var å lage ein radio reklame, så kunne eg gå heim! 😀 Så eg starta med ein gang med idearbeidet. Igår når eg var heime fekk eg ein ide om ein radioreklame, så eg tok utgangspunkt i denne ideen idag også. Ideen gjekk ut på at det var ein person som ikkje fekk start på motoren til bilen sin. Ut fra dette måtte eg finne ein kontekst og videre skape ein liten historie ut av den ideen 🙂

Siden eg har ein Toyota bil, så brukte eg utgangspunktet i verkstedet Toyota. Ut fra dette brukte eg tankekart for å sjå om eg ikkje fekk fleire ideer, men det viste seg at ideen om at bilen ikkje startet var den beste ideen. Så da var det berre å legge ein kjøreplan og «storyboard» i film, før eg videre kunne ta opp og finne lyder. Da kjøreplanen var klar, var det berre å sette igang å finne lyder. Siden eg allerede hadde tatt opp lyd fra startmotoren fra min bil (sjå siste blogginnlegg) så kunne eg bruke den, slik at det høres ut som om at bilen ikkje starter. Eg hadde også tatt opp lyd fra når døra bli lukket fra bilen, så den var heller ingen sak å finne frem 🙂 Det einaste eg mangla da var musikk i bakgrunn, ein mann som stønner og ein mann som snakker om verkstedet. Så det var dette eg måtte jobbe med idag.

 

Slik ser kjøreplanen ut

Startmotor fusker – årh – bildør lukker seg – Mannestemme: Trenger du service? Eller EU-kontroll? Ta kontakt med ditt nærmeste Toyota verksted nå og få 25% avslag av prisen! «Today, Tomorrow, Toyota»

Musikk: Ramin Djawadi – Damn Kid

Effekter: Startmotor (bil starter) Bildør som lukker seg

 

Her ser du tankekartet 🙂

 

Jepps, så når eg hadde alt, begynte eg å redigere i Adobe Audition. Her er det ulike ting ein kan trikse og mikse med (redigere). Vi kan legge på effekter, fjerne lyd, gjør mørkere og lysere, lavere og høyere lyd, panorere lyd fra ein høytaler til ein annan. Altså vi kan gjere utroligt mykje som gjelder redigering av lyd 😀 Etter det eksporterer vi i MP3 format 🙂

 

Her ser du arbeidsbordet i Adobe Audition

 

Her kan du sjå både Sommerhits Jingle-en som eg lagde etter bloggen igår og Radioreklamen fra Toyota 😀

 

Sommerhits Jingle

 

Toyota

 

Håper du liker radioreklamen og radiojingle-en. Eg må innrømme at det har vore veldig kjekt å jobbe med lyd. Det er morosamt og spennande og drive med å redigere lyd. Det er så uendelig mange muligheter å redigere lyden på. Det kan vere heilt surrealistisk eller så bra at alt passer sammen på ein enheltig måte, med fine overganger. Jepps, men da ser vi kva tid neste blogg innlegg kommer 😀 Så må du gjerne kommentere akkuratt det du vil 😀

 

Shallabais! 😀

 

– Lasseboy 😉